abide projesi

Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirmesi Projesi hakkında detaylı bilgiler.

ABİDE Projenin Amacı Nedir?

Eğitim sistemimizde öğrenci seçme ve yerleştirme sınavlarında çoktan seçmeli sorular kullanılmaktadır. Ancak çoktan seçmeli sorular, öğrencilerin cevapları kendilerinin oluşturmasına olanak vermez. Bu tür sorularda seçenekler vardır ve öğrencilerden seçenekler arasında tercih yapmaları beklenir. Bu nedenle bu tür sorularla öğrencilerin eleştirel düşünme, problem çözme, yorum yapma gibi üst düzey düşünme becerilerinin ölçülmesi zordur. Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini ölçmek için açık uçlu soruların kullanımı daha uygundur. Çünkü açık uçlu sorular öğrencilere düşünme ve kendi cevabını oluşturma olanağı vermektedir.

abideABİDE Projesiyle farklı soru türleri kullanılarak öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerine sahip olma durumlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bunun sonucunda da ulusal düzeyde bir izleme-değerlendirme sistemi kurulması planlanmaktadır. Projenin Haziran 2015 tarihinde gerçekleştirilen pilot uygulamasında açık uçlu soruların ulusal sınavlarda kullanılabileceği görülmüştür.

Projenin Amacı Nedir?

Projenin genel amacı, farklı madde formatlarını kullanarak üst düzey düşünme becerilerini ölçmeye yönelik beceri testlerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerine sahip olma durumlarının belirlenmesidir. Bu genel amaç kapsamında ulaşılması hedeflenen alt amaçlar ise şunlardır:

  • 8. sınıf düzeyinde öğrencilerin Türkçe, matematik, fen ve teknoloji ve sosyal bilimler alanlarında üst düzey düşünme becerilerine sahip olma durumlarını belirlemek,
  • Çoktan seçmeli maddelerle birlikte açık uçlu maddeleri denemek,
  • Öğrencilerin başarılarını etkileyen duyuşsal, aile ve okul özelliklerini ortaya koymak,
  • Öğrencilere puanların anlamının olduğu bir geribildirim vermek,
  • Puanlayıcı güvenirliğini sağlamak için bilgisayar yazılımı geliştirmek.

Bu Projeye Neden İhtiyaç Duyuldu?

Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini ölçmeyi ve ülkelerin eğitim politikalarına yön vermeyi amaçlayan, Türkiye’nin de katıldığı PISA gibi sınavlar uluslararası düzeyde yapılmaktadır. Ancak bu tür sınavlar, birçok ülkede uygulandığı için ortak bir çerçeve kullanılmaktadır. Bu nedenle ulusal düzeyde geliştirilen ve uygulanan bir sınava ihtiyaç duyulmaktadır. ABİDE projesiyle bu ihtiyacın karşılanması planlanmaktadır.

ABİDE PROJESİNDE KULLANICI TİPLERİ

Değerlendirici:

Öğrenci yanıtlarını puanlayacak kullanıcılardır. Değerlendiricilere, öğrencilerin sorulara verdikleri yanıtlar puanlanmak üzere atanır. Puanlayıcı güvenirliğinin sağlanması için her bir yanıt iki değerlendiriciye atanır. Yazılım, her iki değerlendiricinin verdiği puanı sisteme kaydeder ve birbiri ile olan uyumunu kontrol eder.

Üst Değerlendirici:

Puanlanacak öğrenci yanıtları değerlendiricilere atanmadan önce değerlendiricilerden rastgele takımlar oluşturulur. Her bir takımın bir üst değerlendiricisi vardır. Değerlendirme öncesinde üst değerlendiricilere, öğrencilerin sorulara verdikleri yanıtlar atanmaz. Üst değerlendiriciye puanlanacak öğrenci yanıtları iki yolla gelir:

  • 1. Değerlendirici puanları arasındaki uyumsuzluk. Takımda yer alan değerlendiricilerin aynı 4 yanıta verdikleri puanlar sistem tarafından kontrol edilir ve aralarında puan uyumsuzluğu olan yanıtlar son kararın verilmesi için üst değerlendiriciye aktarılır.

Branş Yöneticisi (Supervisor):

Fen ve Teknoloji, Türkçe, Matematik ve Sosyal Bilgiler branşlarına ait değerlendirici ve üst değerlendiricilerin izlenmesi ve puanlama anahtarı problemleri için yönetime aktarılan öğrenci yanıtlarıyla ilgili kararların verilmesinde görev alan kullanıcılardır.

Kaynak: http://abide.meb.gov.tr

ABİDE Projesi Değerlendirici ekranına giriş için buraya tıklayın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir